چرا کودکان اینقدر سریع یاد می گیرند؟
کودکان بدون شک به سرعت مهارت های جدیدی را توسعه می دهند، در حالی که یاد می گیرند چگونه به طور موثر در دنیایی که برای آنها عجیب و جدید است حرکت کنند. در مقابل، بزرگسالان ممکن است سال ها طول بکشد تا یک زبان جدید یاد بگیرند یا برخی از عناصر ریاضیات را تسلط پیدا کنند – اگر اصلا این کار را انجام دهند.
پس چرا کودکان اینقدر سریع یاد می گیرند؟ آیا این صرفاً یک ضرورت است یا مغز کودک قادر به دریافت اطلاعات جدید بیشتر از مغز یک بزرگسال است؟ در ادامه با گرند کنترل همراه باشید.
“این یک روش تفکر رایج است که ‘کودکان مانند اسفنج هستند’ و توانایی جادویی برای یادگیری مهارت های جدید سریعتر از یک بزرگسال دارند، اما برخی از تصورات غلط در اینجا وجود دارد”، دبی راونسکرافت، استاد ارشد مطالعات اوایل کودکی در دانشگاه چستر در انگلیس، به لایو ساینس در ایمیلی گفت. “توسعه شناختی کودک با سن مرتبط است و به طور طبیعی، کودکان در اکثر زمینه ها عملکرد ضعیف تری نسبت به همسالان بزرگتر خود دارند. با این حال، مواقعی وجود دارد که جوان بودن مزیت محسوب می شود و این در اطراف اوایل سال های آنها خوشه بندی می شود.”
این مزیت عمدتاً به دلیل نوروپلاستیسیتی است، به این معنی که توانایی مغز برای تشکیل و تغییر اتصالات، مسیرها و سیم کشی های خود بر اساس تجربیات است. نوروپلاستیسیتی چیزی است که به کودکان توانایی یادگیری – و در صورت لزوم، فراموش کردن – عادات، روال، رویکردها و اقدامات را بسیار سریع می دهد. این توانایی قبل از پنجمین سالگرد تولد کودک، زمانی که بسیاری از چیزهایی که با آنها مواجه می شوند یا تجربه می کنند جدید است، ثابت ترین و سریع ترین است.
راونسکرافت گفت: “این [توانایی یادگیری سریع] به چندین حوزه مرتبط است، از جمله انعطاف پذیری، تجربیات آنها با بزرگسالان، محیط آنها و انگیزه بیولوژیکی آنها برای کاوش.” “کودکی جایی است که کودکان وقت خود را صرف جبران توانایی های پیچیده تر بزرگسالان می کنند.”
راونسکرافت خاطرنشان کرد که به ویژه اکتساب زبان، حوزه ای است که کودکان اغلب مزیت بسیار زیادی نسبت به بزرگسالان دارند. این عمدتاً به این دلیل است که “نوزادان قادر به تنظیم ریتم و صداهای استفاده شده در زبان مادری خود هستند و بنابراین می توانند تا سن چهار سالگی به گویندگان ماهر و روان تبدیل شوند.” راونسکرافت گفت که این توانایی می تواند به کودکان خردسال کمک کند تا زبان دوم یا سوم را با سهولت ظاهری بیاموزند.
در مقاله تحقیقاتی که در آوریل 2022 در مجله Perspectives on Psychological Science منتشر شد، نویسندگان پیشنهاد میکنند که «نوزادان انسان هنگام دیدن و شنیدن اطلاعات زبانی که کودکان بزرگتر و بزرگسالان از دست میدهند، متولد میشوند، اگرچه آنها این توانایی را با تجربه بیشتر در محیط خود از دست میدهند». علاوه بر این، نوزادان می توانند “بین صداها و آهنگ های گفتاری استفاده شده در تمام زبان های جهان تمایز قائل شوند، و آنها را برای همه ورودی ها باز می گذارد، صرف نظر از محیط زبانی که در آن متولد شده اند.”
با اکتساب زبان، زمان یک متغیر مهم است. راونسکرافت گفت: “اگر به عنوان مثال، کودکی تا بلوغ در معرض برخی از جنبه های صوتی زبان قرار نگیرد، تمایز بین آنها غیرممکن می شود.”
مطالعات نشان داده است که از بدو تولد تا بلوغ، کودکان به دلیل نوروپلاستیسیتی و “انعطاف پذیری شناختی” یا توانایی تغییر ذهنی بین دو مفهوم یا ایده مختلف به سرعت، و همچنین توانایی واضح فکر کردن در مورد چندین مفهوم، قادر به یادگیری سریع و موثر زبان هستند. در همان زمان.
اما در مورد مهارت های دیگری غیر از یادگیری زبان چه؟
مطالعهای در سال 2022 در مجله Current Biology نشان میدهد که کودکان و بزرگسالان تفاوتهایی در یک پیامرسان مغزی به نام اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) نشان میدهند، که تحقیقات نشان میدهد این ماده، مواد تازه یاد گرفته شده را تثبیت میکند.
این مطالعه نشان داد که کودکان هنگام شرکت در تمرینات بصری، “افزایش سریع GABA” دارند و این یادگیری حتی پس از پایان آموزش نیز ادامه دارد، در حالی که “غلظت GABA در بزرگسالان بدون تغییر باقی ماند”، محققان در این مطالعه نوشتند. یافتهها نشان میدهد که مغز کودکان به گونهای به آموزش پاسخ میدهد که به آنها اجازه میدهد یادگیری جدید را سریعتر و کارآمدتر تثبیت کنند. در نتیجه، این تحقیق از این ایده حمایت میکند که کودکان میتوانند دانش و مهارتهای جدید را سریعتر از بزرگسالان کسب کنند.
تاکئو واتانابه، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد علوم شناختی، زبانی و روانشناسی در دانشگاه براون، در بیانیهای گفت: “نتایج ما نشان میدهد که کودکان در سنین مدرسه ابتدایی میتوانند در یک دوره زمانی مشخص، موارد بیشتری را یاد بگیرند و یادگیری را در کودکان کارآمدتر کنند.”
با این حال، برای یادگیری سریع، کودکان نیز به حمایت، راهنمایی و دسترسی به مواد یادگیری مناسب نیاز دارند.
راونسکرافت گفت: “در حالی که کودکان ظرفیت یادگیری سریع را دارند، اگر توسط بزرگسالان دلسوز و دلسوزی که محیط و تجربیات آنها را شکل می دهند، به خوبی حمایت نشوند، با چالش هایی مواجه خواهند شد.” بهترین زمان برای یادگیری، هرچه زودتر است. خواندن برای نوزاد علاوه بر ارائه عشق به زبان و اطمینان از ایجاد ارتباط در مغز اولیه، یک تجربه پیوند مشترک فوق العاده را ارائه می دهد.
راونسکرافت افزود که تولد تا سن 5 سالگی یک “دوره بحرانی” برای کودکان است. در این سالهای اولیه، مغز کودک خردسال بسیار شلوغتر از مغز یک بزرگسال است، زیرا کودک دائماً در حال یادگیری و کشف بهترین راه برای نزدیک شدن و حرکت در هر موقعیت داده شده است. بنابراین، توانایی یادگیری و درک کودک به این تعاملات مرتبط است.
راونسکرافت گفت: «به عنوان مثال، کودکان بسیار خردسال ممکن است در تنظیم احساسات خود مشکل داشته باشند؛ اما این رفتار معمولی است، زیرا مغز اجتماعی تقریباً کاملاً پس از تولد رشد می کند و تا دوران نوزدیکی شروع به بلوغ نمی کند. آنچه مورد نیاز است، زمان برای پردازش و پذیرش دانش و یادگیری جدید توسط کودکان است. در تلاش برای سرعت بخشیدن به یادگیری کودکان، ممکن است مرتکب عجله شویم، در حالی که محیطی که سرعت یادگیری کودک را تقویت می کند، فرصت های بسیار بیشتری را برای کودکان فراهم می کند تا عشق به تعامل با افراد و مکان ها را توسعه دهند و درگیر یادگیری فعال شوند.»
منبع: livescience
دسته بندی شده در: