در اعماق جنگل های آمازون، آداب و رسومی غریب و گاه دردناک رواج دارد که ریشه در فرهنگ و باورهای بومیان این منطقه دارد. یکی از این آداب، “مراسم دستکش مورچه گلوله زن” نام دارد که به عنوان آزمونی برای شجاعت و بلوغ در میان برخی قبایل شناخته می شود.

مراسم دستکش مورچه گلوله زن

مورچه گلوله زن، حشره ای با نیشی طاقت فرسا

مورچه گلوله زن، حشره ای کوچک اما با نیشی قدرتمند است که درد ناشی از آن به نیش گلوله تشبیه شده است. زهر این مورچه، سمی به نام پونروتوکسین دارد که باعث درد شدید، تورم و بی حسی در محل گزش می شود. درد نیش مورچه گلوله زن می تواند تا 24 ساعت طول بکشد و در برخی موارد، حتی منجر به فلج موقتی یا شوک anaphylactic شود.

آزمون شجاعت: دستکش مورچه گلوله زن

در مراسم دستکش مورچه گلوله زن، دستان فردی که قصد دارد شجاعت خود را به اثبات برساند، به طور موقت در دستکش هایی از جنس برگ های بافته شده قرار داده می شود. سپس، صدها مورچه گلوله زن خشمگین به داخل دستکش ها ریخته می شوند. فرد باید به مدت 10 تا 20 دقیقه این درد طاقت فرسا را تحمل کند تا به عنوان مردی شجاع و بالغ شناخته شود.

هدف از این آئین چیست؟

هدف از این آئین، به طور دقیق مشخص نیست. برخی معتقدند که این آئین راهی برای نشان دادن قدرت و صبر در برابر درد است. برخی دیگر نیز معتقدند که این آئین، نوعی گذر از دوران کودکی به بلوغ محسوب می شود و به جوانان کمک می کند تا با سختی ها و چالش های زندگی روبرو شوند.

عواقب و خطرات این آئین

علاوه بر درد شدید، آئین دستکش مورچه گلوله زن می تواند خطرات دیگری نیز به همراه داشته باشد. زهر مورچه گلوله زن می تواند برای افراد مبتلا به آلرژی، خطرناک باشد و در موارد نادر، حتی منجر به مرگ شود.

نگاهی به دیدگاه های مختلف

برخی از مردم، آئین دستکش مورچه گلوله زن را به عنوان نوعی ظلم و وحشیگری محکوم می کنند. در مقابل، برخی دیگر معتقدند که این آئین، بخشی از فرهنگ و سنت بومیان آمازون است و باید به آن احترام گذاشت.

دسته بندی شده در: