چراغ دندرا

چراغ دندرا عجیب‌ ترین یافته‌ای دنیای باستان

یکی از یافته های عجیب دنیای باستان ، کتیبه ای بسیار عجیب در اعماق معبد hathor واقع در مصر بنام چراغ دندرا می باشد.
تصاویر حک شده بر این کتیبه بنا بر اعتقاد باستان شناسان اشاره ای مبهم به آفرینش جهان و جدایی زمین از آسمان دارد. اما از نظر برخی دیگر این تصاویر دلالت بر استفاده از یک نوع منبع روشنایی الکتریکی در مصر باستان دارد. فیزیکدانان و مهندسین برق با یک نگاه به این تصاویر شباهت انکار ناپذیر بین این تصاویر و لوله کروکس را تشخیص می دهند.
لوله کروکس از یک استوانه شیشه ای که درون آن یک آند و یک کاتد تعبیه شده تشکیل می شود. برقراری یک ولتاژ زیاد بین این الکترودها سبب تشعشع یک نور مرئی می شود.
آنچه این کتیبه را عجیب تر می کند ، دقت بکار رفته در بیان قسمت های مختلف لامپ می باشد. همانطور که در این تصاویر دیده می شود ، آند ، کاتد ، مقره های عایق و نور منتشر شده “به شکل مار” بخوبی قابل تشخیص می باشد.
ضمنا افرادی که نزدیک این لامپ هستند مجهز به نوعی عایق در بالای سر خود می باشند که خود دلالت بر آگاهی از بالا بودن ولتاژ کار این دستگاه و احتمال خطر برق گرفتگی در نزدیک آن دارد.
جالب ترین قسمت داستان اینستکه در برخی قسمت های داخلی این معبد و همینطور اهرام مصر که به هیچ وجه دسترسی به نور طبیعی ندارند ، اثری از مشعل یا دوده آن نیز دیده نشده است.
این حقیقت ایده استفاده مصریان باستان از چراغ الکتریکی برای روشنایی معبد را افزایش می دهد. لازم به ذکر است اثر دوده در قسمت های ورودی و راهروهای ورودی که کم و بیش دسترسی به نور طبیعی داشته اند دیده شده ولی در قسمت های تحتانی و داخلی معبد هیچ اثری از دوده دیده نمی شود !
ضمن اینکه استفاده از مشعل در قسمت های داخلی معابد که ده ها متر از مدخل ورودی فاصله داشته در زمان کار قطعا سبب خفگی کارگران می شده است.
این حکاکی ها احتمالا در طول سلطنت بلطیموس سوم فرعون مصر و در حدود ۲۱۰۰ سال قبل انجام شده است.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: