امروزه ایموجی ها به بخش جدایی ناپذیر از ارتباطات دیجیتال تبدیل شده اند. این شکلک های کوچک و رنگارنگ، راهی برای بیان احساسات، ایده ها و داستان ها در دنیای مجازی هستند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه کسی برای اولین بار این ایده خلاقانه را به ذهنش رسید؟

چه کسی برای اولین بار ایموجی را اختراع کرد؟

خاستگاه ایموجی ها

درست است که ایموجی ها در دنیای دیجیتال امروزی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، اما ریشه آنها به گذشته برمی گردد. در دهه 1980، دانشمندی به نام اسکات فهلمن، استفاده از شکلک ها را در مکاتبات الکترونیکی دانشگاه کارنگی ملون پیشنهاد داد. او برای نشان دادن احساسات در متن، از ترکیب کاراکترهای ASCII استفاده می کرد، مانند 🙂 برای نشان دادن لبخند و 🙁 برای نشان دادن غم.

اولین ایموجی های دیجیتال

اما ایده ی استفاده از تصاویر به جای کاراکتر، برای اولین بار توسط شیگتاکا کوریتا، هنرمند ژاپنی، در سال 1999 مطرح شد. کوریتا و تیمش در حال کار بر روی پلتفرم موبایل i-mode بودند و به دنبال راهی برای ساده تر کردن و جذاب تر کردن ارتباطات بودند.

آنها 172 ایموجی 12 در 12 پیکسلی طراحی کردند که شامل تصاویر ساده ای از صورت ها، اشیاء و طبیعت بود. این ایموجی ها به سرعت در ژاپن محبوبیت پیدا کردند و به بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ دیجیتال این کشور تبدیل شدند.

انتشار جهانی ایموجی ها

در سال 2007، شرکت اپل قابلیت استفاده از ایموجی ها را در آیفون خود اضافه کرد. این کار باعث شد که ایموجی ها به سطح جهانی معرفی شوند و در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کنند.

امروزه، ایموجی ها به زبان مشترکی در دنیای دیجیتال تبدیل شده اند. از آنها در پیام های متنی، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و حتی در اسناد رسمی استفاده می شود.

نقش مخترعان ایموجی

هم اسکات فهلمن و هم شیگتاکا کوریتا در ترویج و محبوبیت استفاده از تصاویر برای بیان احساسات و ایده ها در دنیای دیجیتال نقش مهمی داشتند.

فهلمن با ایده ی استفاده از شکلک ها، راه را برای خلاقیت و نوآوری در زمینه ی ارتباطات دیجیتال باز کرد. کوریتا با طراحی اولین ایموجی های دیجیتال، این ایده را به سطحی جدید ارتقا داد و به جهانی شدن آن کمک کرد.

امروزه، ایموجی ها به ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات، افکار و داستان ها تبدیل شده اند. بدون شک، خلاقیت و تلاش های مخترعان آنها، نقشی اساسی در این امر داشته است.

دسته بندی شده در: